Räkna på kapacitet i din turnering

När man ska arrangera turnering vill man ofta få en känsla tidigt för hur antalet lag påverkar hur många planer man kan ha. På Cup Manager hjälper vi ofta turneringar att resonera om hur många lag de ska ta emot, eller om de ska försöka sträva att få tag i flera planer.

Här vill vi dela med oss av lite tips på hur man kan tänka när man ska räkna på kapacitet i sin turnering. 

Längst ner har vi också byggt en kalkylator som hjälper dig att räkna på din egen turnering.

Gå direkt till kalkylatorn

Låt oss börja! 

Hur många matcher blir det i min turnering?

Förutsatt att alla era grupper ska vara lika stora så vet ni att varje lag spelar en gång mot alla motståndare i gruppen. Som vi kan se i bilden kommer varje lag att spela 3 matcher i en 4-lags grupp.
4 lag som spelar 3 matcher var? Då tror man lätt att antalet matcher totalt måste vara 3 * 4 = 12 matcher? Men det stämmer inte. Kolla igen på antalet streck/bågar i bilden ovan. 12 är antalet gånger som något lag förekommer i någon match, men eftersom det är två lag i varje match blir det hälften så många matcher, dvs. 6 matcher.
Alltså är blir det 6 matcher i en fyralagsgrupp:
Mer generellt kan man säga att det totala antalet matcher är:
Och samma formel kan man använda för att räkna på en hel turnering. Om ni exempelvis planerar ha 200 lag i er turnering och alla ska spela 3 matcher (t.ex. om man har 4-lagsgrupper) så blir det 300 matcher.
Testa gärna att stoppa in era egna siffror.

Har ni olika stora grupper? Om ni har olika stora grupper i olika klasser eller andra variationer får man räkna på varje del separat och sedan summera det. Om ni exempelvis har 50 lag i femlagsgrupper (4 matcher per lag) och 28 lag i fyralagsgrupper (3 matcher per lag) så kan ni lätt räkna ut antalet matcher snarlikt som ovan.
 

Men slutspelen då?

Ja, för att räkna ut hur många matcher det är i ett slutspel kan man börja med insikten om att i ett slutspelsträd så åker exakt ett lag ut i varje match, och på slutet är det ett lag kvar som vinnare av finalen. Alltså måste antalet matcher vara ett mindre än antalet lag som kommer in i slutspelet. Som exempel kan vi ett slutspel som börjar med kvartsfinaler. Då är det 8 lag som kommer in, och ett lag som blir kvar som vinnare. Sju lag åkt ut och alltså är det sju matcher i slutspelsträdet.

 

Denna regel fungerar även om slutspelsträdet inte är “jämnt” eller balanserat.

Om man även har bronsmatch i sitt slutspel blir det såklart en extra match, dvs. lika många matcher som lag. Om man har placeringsmatcher för alla lag, så är det lite mer komplicerat.

Om vi har 6 åldersklasser med både A- och B-slutspel har vi 12 slutspel. Om alla 200 lag i vår turnering går vidare till antingen A- eller B-slutspel så blir det totala antalet slutspelsmatcher:

I vår fiktiva turnering har vi alltså 300 gruppspelsmatcher + 188 slutspelsmatcher = 488 matcher totalt.

 

Tid

För att ta nästa steg till att beräkna tidsåtgång behöver vi veta hur lång tid varje match tar. En match har ju en längd, t.ex. 2×15 minuter, men även en paus innan nästa match börjar, t.ex. 2 minuter. Det betyder att matcherna börjar med 32 minuters mellanrum.

Genom att multiplicera matchintervallet med antalet matcher kan vi räkna ut att den totala tidsåtgången för turneringen är:

varav 160 timmar gruppspel och 100 timmar slutspel.

Planer

Utifrån detta kan vi räkna ut hur många planer vi behöver beroende på när vi börjar på morgonen och slutar på kvällen.

Om vi exempelvis ska spela hela gruppspelet från 08.00 till 20.00 under en dag så betyder det att vi har 12 timmar per plan. Då kan vi enkelt räkna ut hur många planer som krävs genom att ta totala tidsåtgång och dela i antalet timmar vi har per plan.

Avrundat uppåt är det alltså 14 planer.

Motsvarande kan man göra för slutspelet.

Man ska dock komma ihåg att detta ger oss det minimala antalet planer, förutsatt att alla matcher kan tryckas ihop helt och där inte blir några hål alls i schemat. I praktiken går det sällan att packa 100%, särskilt inte i slutspelet där matcherna är beroende av tidigare matcher.

Nedan har vi ett interaktivt verktyg som gör att du kan räkna på din egen turnering.




Cupkalkylator

Först lite om din turnering

Antal grupper:
Slutspel
Totalt antal matcher: ( i gruppspel och i slutspel)
(vi räknar här med att alla lag går vidare till slutspel, och att inte finns någon bronsmatch eller andra placeringsmatcher)
Hur långa är era matcher?
minuter minuter
Matcher startar var: :e minut. (ca matcher i timmen)
Total speltid: timmar

Räkna på antal spelplaner

Total speltid: timmar
 ‐ 
Ni behöver minst spelplaner ()

Mer nyfiken?

Vi hoppas att denna artikel och verktyget hjälpt er att räkna på kapaciteten i er turnering. 

Cup Manager hjälper vi dagligen turneringar att dels räkna på detta men även att skapa fantastiska spelscheman för både små & stora turneringar. 
Kontakta gärna oss för att veta mer och få en en demonstration av vad vi kan göra för er.

Scroll to Top